"For once we are asked" : professionals’ perspectives on the reality of elderly care in intensive assisted living and institutional care facilities
Aura, Hanne (2023)
Aura, Hanne
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120935624
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120935624
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli kuvata ympärivuorokautisen asumispalvelun todellisuutta ammattilaisten silmin sekä heidän käsityksiään tutkimuskysymyksen mukaisista teemoista. Tutkimuskysymys: Miten hoivan ammattilaiset ymmärtävät asiakkaiden hyvinvoinnin ja osallisuuden iäkkäiden palveluissa, ja miten he näkevät ja perustelevat toimintansa asiakkaiden edustajina? Tutkimustulokset on jaoteltu kolmeen toisiaan tukevaan ja osittain kietoutuvaan näkökulmaan: 1. ymmärrys hyvinvoinnin ja osallisuuden mahdollisuuksista, 2. miten työn arki koetaan ja millaista on olla eri suuntiin repivien vastavoimien keskipisteessä ja 3. oma toimintaa ja päätösten tekemistä ohjaavien tietoisten ja tiedostamattomien tekijöiden tunnistaminen, erityisesti toimiessa alentuneen toimintakyvyn omaavien asiakkaiden edustajana. Osallistujien omin sanoin "kerrankin joku kysyi meiltä", mitä osallistujien kokemuksena voidaan pitää yhtenä tutkimuksen merkittävimmistä tuloksista, eli ammattilaiset kokivat tulevansa nähdyksi omassa ammattitodellisuudessaan näkemyksineen ja kokemuksineen.
Tutkimus on laadullinen tutkimus, jossa hyödynnettiin tulkinnallista ja konstruktiivista paradigmaa, koska tavoite oli tutkia ja kuvata osallistujien kokemuksia omasta työstään, asiakkaista ja työympäristöstään sekä muovata siitä muodostuneesta käsityksestä yleistettävämpi ja siten hyödynnettävämpi kokonaiskuvaus. Aineisto koostui puolistrukturoiduista temaattisista ryhmäkeskusteluista, joissa käytettiin luovuuteen perustuvia lähestymistapoja (kuten kirjoitustehtäviä). Tutkimukseen osallistui yhteensä 24 terveyden-, sosiaali- ja kulttuurialan ammattilaista. He kaikki toimivat suorassa asiakaskontaktissa ympärivuorokautisessa hoivassa. Aineisto analysoitiin käyttämällä menetelmänä laadullista sisällönanalyysiä.
Tutkimuksen tavoitteena oli lisätä näkyvyyttä ja ymmärrystä vanhustenhuollon todellisuudesta sille työskentelevien ammattilaisten kautta, jotka arjessaan toimivat niiden haasteiden parissa, joista jatkuvasti keskustellaan mediassa ja esimerkiksi poliittisessa päätöksenteossa. Tämän tutkimuksen tuloksena työtaakkaa, kohtuuttomia ristiriitaisia odotuksia, ajan, henkilöresurssien ja rahoituksen puutteita tasapainottavat ammattilaisten vahva sitoutuminen asiakkaisiin, heidän oikeuksien puolustaminen ja aito välittäminen. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että ammattilaiset toimivat suodattimena moniulotteisten ja usein ristiriitaisten voimien välillä. Ristiriitoja aiheuttavat sekä sisäiset, erityisesti arvokysymykset, että ulkoiset vaatimukset, joiden välillä ammattilaiset parhaansa mukaan edistävät asiakkaiden etua. Sosiaali- ja terveydenhuoltoa koskevan monimuotoisen lainsäädännön yhdenmukaistaminen on kiireellistä. Yhteiskunnan ja poliittisen päätöksenteon perustaminen hyvinvoinnin lisäämiseen jatkuvan talouskasvun sijaan toisi todennäköisesti säästöjä tulevaisuudessa palvelutarpeen vähenemisen myötä. Ammattilaisten tietoisuutta omasta toiminnastaan ja päätöksistään sekä ymmärrystä mihin ne pohjautuvat tulee lisätä koulutuksen avulla. Keskustelua sensitiiviseksi ja haastaviksi koetuista aiheista tulee käydä organisaatioissa entistä avoimemmin, jotta ammattilaisten ei tarvitse ratkaista usein eettisesti haastavia tilanteita yksin.
Tutkimus on laadullinen tutkimus, jossa hyödynnettiin tulkinnallista ja konstruktiivista paradigmaa, koska tavoite oli tutkia ja kuvata osallistujien kokemuksia omasta työstään, asiakkaista ja työympäristöstään sekä muovata siitä muodostuneesta käsityksestä yleistettävämpi ja siten hyödynnettävämpi kokonaiskuvaus. Aineisto koostui puolistrukturoiduista temaattisista ryhmäkeskusteluista, joissa käytettiin luovuuteen perustuvia lähestymistapoja (kuten kirjoitustehtäviä). Tutkimukseen osallistui yhteensä 24 terveyden-, sosiaali- ja kulttuurialan ammattilaista. He kaikki toimivat suorassa asiakaskontaktissa ympärivuorokautisessa hoivassa. Aineisto analysoitiin käyttämällä menetelmänä laadullista sisällönanalyysiä.
Tutkimuksen tavoitteena oli lisätä näkyvyyttä ja ymmärrystä vanhustenhuollon todellisuudesta sille työskentelevien ammattilaisten kautta, jotka arjessaan toimivat niiden haasteiden parissa, joista jatkuvasti keskustellaan mediassa ja esimerkiksi poliittisessa päätöksenteossa. Tämän tutkimuksen tuloksena työtaakkaa, kohtuuttomia ristiriitaisia odotuksia, ajan, henkilöresurssien ja rahoituksen puutteita tasapainottavat ammattilaisten vahva sitoutuminen asiakkaisiin, heidän oikeuksien puolustaminen ja aito välittäminen. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että ammattilaiset toimivat suodattimena moniulotteisten ja usein ristiriitaisten voimien välillä. Ristiriitoja aiheuttavat sekä sisäiset, erityisesti arvokysymykset, että ulkoiset vaatimukset, joiden välillä ammattilaiset parhaansa mukaan edistävät asiakkaiden etua. Sosiaali- ja terveydenhuoltoa koskevan monimuotoisen lainsäädännön yhdenmukaistaminen on kiireellistä. Yhteiskunnan ja poliittisen päätöksenteon perustaminen hyvinvoinnin lisäämiseen jatkuvan talouskasvun sijaan toisi todennäköisesti säästöjä tulevaisuudessa palvelutarpeen vähenemisen myötä. Ammattilaisten tietoisuutta omasta toiminnastaan ja päätöksistään sekä ymmärrystä mihin ne pohjautuvat tulee lisätä koulutuksen avulla. Keskustelua sensitiiviseksi ja haastaviksi koetuista aiheista tulee käydä organisaatioissa entistä avoimemmin, jotta ammattilaisten ei tarvitse ratkaista usein eettisesti haastavia tilanteita yksin.